‘Into the Unknown’ with PJ Giloux at Barbican Centre, London – Saturday 3 June 2017

INVISIBLE CITIES – 2 FILMS BY PIERRE-JEAN GILOUX – AT BARBICAN CENTRE, LONDON IN THE EXHIBITION: INTO THE UNKNOWN, A JOURNEY THROUGH SCIENCE FICTION

© Pierre-Jean Giloux – Invisible Cities # part4 # Stations, 2017, video stills (Kyoto Station, by Hiroshi Hara – ‘Biwako Machi’ view by PJ Giloux) Courtesy the artist and Solang Production Paris Brussels

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Gregory Lang, Curator, Art Producer and Art Consultant, founder of Solang Production Paris Brussels, is pleased present 2 films of the cycle Invisible Cities # part 1 # Metabolism and # part 4 # Stations by Pierre-Jean Giloux, in the exhibition Into the Unknown, A Journey through Science Fiction, curated by Patrick Gyger, at Barbican Centre, in London.

FR

Gregory Lang, curator, art producteur et art consultant, fondateur de Solang Production Paris Brussels, est heureux de vous présenter 2 films du cycle Invisible Cities # part 1 # Metabolism et # part 4 # Stations de Pierre-Jean Giloux, dans l’exposition Into the Unknown, A Journey through Science Fiction, commissariat de Patrick Gyger, au Barbican Centre, à Londres.

Pierre-Jean Giloux Invisible Cities, 2013-2017 Metabolism #1 – Japan Principle #2 – Shrinking Cities #3 – Stations #4 full HD films, projection in loop – with composer Lionel Marchetti

Into the Unknown, A Journey through Science Fiction, curated by Patrick Gyger Exhibition 3.06 – 1.09.2017 Pre-opening Friday 2.06.2017 Barbican Centre, London www.barbican.org.uk

Website artist: www.pierrejeangiloux.com Website Solang Production: www.solang.fr Instagram: gregorylansolang On view at MAAT, Lisbon, until 21.08.2017: www.maat.pt
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Invisible cities is tetralogy, inspired by in the 1960-1970s metabolists’ utopist movement. This cycle of films questions the notion of landscapes and brings together several portraits of Japanese towns (machinami), Tokyo, Yokohama, Kyoto, Osaka. It resembles what is called “augmented reality” as it combines digital 3D or 2D images with images of social and urban reality, filmed or photographed. Showing Tokyo through hybrid plastic shapes, results from the choice of using the very technological tools that constitute it with the goal to recreate it, to see it evolve. An eclectic city, a city that is a laboratory where architecture and urbanism are in perpetual evolution, the dialogue between reality and fiction will be necessary. Digital techniques used to create this project are based on the hybridization of photographic, filmed or computer-generated images. The cycle Invisible Cities is closing with the last film Stations #4, a fictional travel in Japanese urban and nature landscapes in the Osaka region: the Kansai. The film explores the utopia of the Metabolist movement (1960-70s) in a virtual reconstruction of the “Osaka 70” World Exposition. It invites us to a memorial journey into the historical sites of Nara and Kyoto, towards the doors of the “Biwako Machi” lake city, a virtual town created on the Biwa Lake, elaborated following the guidelines of the Kyoto Protocol.

FR

Invisible Cities est une tétralogie, qui s’inspire du mouvement utopiste des métabolistes 1960-70. Ce cycle de films interroge les notions de paysages (machinami) et rassemble plusieurs portraits de villes japonaises, Tokyo, Yokohama, Kyoto, Osaka. Il est proche de ce que l’on appelle « la réalité augmentée » car il superpose des images de réalités urbaines et sociales, filmées et photographiées à des images virtuelles. Montrer le Japon contemporain en utilisant des formes plastiques hybrides, résulte du choix d’utiliser les outils technologiques qui le constituent, dans le but de mieux le restituer. Ces villes éclectiques, villes laboratoires où l’architecture et l’urbanisme sont en perpétuels devenirs impliquent un dialogue entre réel et fiction. Les techniques numériques utilisées pour réaliser ce projet se basent sur des hybridations d’images photographiques, vidéos et de synthèses. Le cycle Invisible Cities se clôture avec le film Stations #4, un voyage réel et fictif dans les paysages urbains et naturels de la région d’Osaka : le Kansai. Le film explore l’utopie des Métabolistes (1960-70) dans une reconstruction virtuelle de l’exposition universelle d’Osaka 70 et nous invite à un parcours mémoriel qui nous fait traverser les sites historiques de Nara et Kyoto pour nous amener aux portes de la cité lacustre « Biwako Machi », une ville virtuelle créée sur le Lac Biwa selon les préceptes des accords du protocole de Kyoto.


© Pierre-Jean Giloux – Invisible Cities # part 4 # Stations, 2017, video stills (‘Osaka 70’ reconstruction of the Swiss Pavilion by Willi Walter – view of the Temple by Shin Takametsu in Mont Horai) Courtesy the artist and Solang Production Paris Brussels

Diffusion Invisible Cities Exhibitions: (2017) Barbican Center, London / Brandts Museum of Art and Visual Culture, Danemark / Onassis Center, Athens / Villa Caméline, Nice / Galerie Christophe Gaillard- Lauréats Festival Côté Court, Paris / MAAT, Lisbon / (2016) AA-Architecture Association, London / Le Carré – Centre d’art contemporain, Château-Gontier / MOCA, Hiroshima / Emily Harvey Foundation, New York / (2015) Pavillon de l’Arsenal, Paris / Kyoto Art Center, Japon / Thalie Art Foundation, Brussels / (2014) Koganecho Bazaar. Yokohama.

Festivals: (2017) Athens Digital Art festival, Athens / (2016) Côté Court, Pantin / Rencontres Internationales, Paris, Berlin, Madrid (Gaîté Lyrique, Haus der Kulturen der Welt) / Vidéoformes, Clermont-Ferrand / (2015) Beyond the sounds, Hong Kong / (2014) Bim. Biennale of moving image, Buenos Aires, Argentina / Aiva festival, Finspang, Sweden / City Sonic, Sonic Cinema, Brussels / (2014) Vidéoformes, Clermont-Ferrand.

Production Invisible Cities Films produced by Solang Production Paris Brussels, in coproduction with S.O.I.L., Brussels, with support of CNC-Dicréam (Centre National du Cinéma development and production commissions), CNAP (Centre National des Arts Plastiques research support), Le Carré – Scène nationale Centre d’art (FR), VAF (Vlaams Audiovisueel Fonds FilmLab commission), FWB (Fédération Wallonie-Bruxelles digital art commission) (BE), and Collection Pierre Darier, Coligny (CH), and thanks to ENSA, Nantes. -Shrinking Cities #3 was developed at Koganecho Bazaar, Yokohama, Japanese residency with assistance of Institut français in Japan, 2013. -Stations #4 was developed at Villa Kujoyama, Kyoto, residency of the Institut français in Japan supported by Fondation Bettencourt Schueller, 2015.

Website artist: www.pierrejeangiloux.com Website Solang Production: www.solang.fr Instagram: gregorylansolang On view at MAAT, Lisbon, until 21.08.2017: www.maat.pt

Solang Production Paris Brussels www.solang.fr
contact Gregory Lang – Art Producer – Art Consultant +33 660 680 442 gregory@solang.fr